Waarom uitblinkers fouten maken
Vandaag las ik in de Harvard Business Review het veel gelezen artikel ‘Managing Yourself: The Paradox of Excellence’. Dit artikel gaat over hoe je werkelijk kunt excelleren in je werk.
Want dat is wat veel van de de ambitieuze, talentvolle professionals met wie wij werken willen. Ze willen effectief en bevlogen werken. Jij ook? En hoe doe je dat? Meestal door heel hard te werken en ‘goed je best te doen’ c.q. ‘goed te presteren’. We zijn gehecht aan het beeld dat we goed functioneren en daar past niet bij dat we falen. Daarom gaan we – vaak onbewust – werkzaamheden of contacten uit de weg waar we mogelijk iets fout kunnen doen. En daarmee creëren we ons eigen ‘glazen groeiplafond’.
Hierover zegt DeLong, Professor Management aan Harvard: ‘To achieve continued success, you must open yourself up to new learning experiences that may make you feel uncertain at best and incompetent at worst’. De essentie van zijn onderzoek: juist door fouten te durven maken en daarvan te leren, het liefst samen met anderen, kun je echt groeien in je vak en uitblinken.
Makkelijk gezegd. Maar waarom dan toch liever in die comfortzone blijven? Veel van ons zijn opgegroeid met het idee dat je alles direct goed moet doen. Dingen (nog) niet kunnen, blijkt een taboe. En als iets niet lukt of je hebt iets niet onder controle, voelt dat niet prettig. Terwijl je het ook anders kunt bekijken: iedereen heeft dingen die hij of zij nog niet kan, iedereen maakt af en toe een fout.
De vraag is dus: durf jij de experimentele ruimte op te zoeken om daar te leren? Als ambitieuze professional ben je waarschijnlijk graag zelfstandig en vraag je niet snel om hulp? Je toont je liever niet kwetsbaar en gaat stevige feedback vaak uit de weg? Hiermee ontneem je je volgens DeLong een gouden kans om werkelijk te excelleren.
Als je werkelijk succesvol wilt zijn op de lange termijn is het nodig om op korte termijn ook risico’s te durven nemen. Om je blik en werkhouding te openen. Om met nieuwe activiteiten en gedrag te experimenteren. Om van en met anderen te sparren, te leren.
Wil je het volledige Harvard artikel lezen? http://hbr.org/2011/06/managing-yourself-the-paradox-of-excellence